۵ تماس تلفنی که اوباما را دیوانه خواهد کرد+جدول

 عقل سلیم در مسائل سیاسی حکم می کند که به هنگامه انتخابات این دغدغه های اقتصادی است که هویت رئیس جمهور آتی را تعیین می کند و نه سیاست های خارجی. هفته جاری بود که واشنگتن پست در یک نظرسنجی اعلام کرد که 52 درصد از امریکایی ها اعتقاد دارند که تنها مساله مدنظر انها در انتخاب رئیس جمهور آتی ؛ دغدغه اقتصادی است.  پس از مشکلات اقتصادی نوبت به مساله سلامت و بهداشت عمومی می رسد و 7 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به آن رای دادند. در نهایت تنها یک درصد مساله سیاست خارجی را در اولویت قرار دادند. در ماه ژانویه نیز یک مرکز تحقیقاتی اعلام کرد که در این بازه زمانی امریکایی ها بسیار بیشتر از 15 سال گذشته مشکلات داخلی را بر دغدغه های بین المللی ترجیح می دهند.

به گزارش فارین پالیسی،  کابوس تمامی سیاستمداران در راس این است که نیمه شبی با یک تماس تلفنی بدهنگام از خواب بیدار شوند و یک خبر بد تمام سیاست های انتخاباتی آنها را بر هم بزند. در جدول زیر می توانید لیست 5 موردی را ببینید که در صورت وقوع مسیر حرکت رئیس جمهور را تغییر خواهد داد:

 

1.

تنش نظامی با ایران

 

رهبران غرب به همراه نماینده آمریکا این روزها سرگرم مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته ای این کشور هستند. همزمان احتمال تحمیل تحریم های بیشتر در ماه جولای نیز می رود. در شرایطی که دور مذاکرات به راه افتاده نتواند منجر به خروج پرونده هسته ای ایران از بن بست شود، اسرائیلی ها می توانند همراهان امریکایی خود را برای انتخاب گزینه نظامی علیه تهران تا پیش از ماه نوامبر تحت فشار قرار دهند. ظاهر امر این است که آمریکا ایران را اصلی ترین تهدید برای امنیت خود می داند. میت رامنی در مواجهه نظامی با ایران با دست باز بیشتری عمل می کند و البته هم او و هم شخص باراک اوباما تاکید دارند که گزینه نظامی همچنان روی میز است.همزمان تحلیل گران اقتصادی نیز پیش بینی می کنند که تنش نظامی با ایران می تواند بهای سوخت را از 5 دلار در هر گالن به 6 دلار رسانده و نظر رای دهندگان در خصوص توانایی کاندیداها در مهار بحران اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.پیش از این در تاریخ انتخاب های ریاست جمهوری امریکا هر بار   بهای سوخت همزمان با رقابت های انتخاباتی بالا رفته است ، حزبی که قدرت را در دست داشته برگ برنده را واگذار کرده است.

 

2.

بحران اروپایی

 

انتخاباتی که در ماه ژوئن در یونان برگزار خواهد شد دورنمای خوبی از اوضاع را به ذهن متبادر نمی کند. اکنون واهمه امریکایی  ها این است که بدهی های ین کشور دامن سایر مناطق بین المللی فراتر از منطقه تحت سیطره یورو را هم بگیرد. این مساله می تواند اروپای جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد و البته اقتصاد جهانی را در شوک دیگری فرو ببرد. البته هنوز نمی توان به شکل قطعی در خصوص تاثیرگذاری بحران یورو در اروپا بر انتخابات آمریکا سخن گفت. اگر خروج یونان از دامنه یورو به سقوط انی واحد پولی منتهی شود، هم برای اروپا و هم برای امریکا مصیبتی بزرگ خواهد بود. اما همزمان رشد تولید ناخالص ملی در امریکا کم شده و از میزان فرصت های شغلی کاسته و بر تعداد بیکاران افزوده خواهد شد. این تحولات توضیح قرار گرفتن در مسیر درست را برای اوباما سخت خواهد کرد. بر این اساس می توان پیش بینی کرد که انتخاب مجدد اوباما در اختیار اوضاع اقتصادی است. با اینهمه برخی نیز پیش بینی می کنند که خروج یونان از دامنه یورو تا نومبر که انتخابات امریکا است نخواهد بود. در این فضا سیستم مالی در امریکا چندان تحت تاثیر بحران اقتصادی در این کشور اروپایی قرار نخواهد گرفت.

 

3.

افت اقتصادی در چین

 

رشد اقتصادی آرام در چین رهبران این کشور را به سمت یافتن راهکاری برای تحریک بازار داخلی و برون برد کشور از بحران اقتصادی تشویق کرده است. هفته جاری بود که بانک جهانی پیش بینی خود در خصوص رشد اقتصادی چین را تغییر داده و هشدار داد که بحران در اروپا می تواند این کشور آسیایی را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. البته سوال اینجاست که آیا با عطسه کردن چین، واشنگتن نیز سرما می خورد؟ کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که رشد اقتصادی کم و بی  رمق چین می تواند ریسم قابل توجهی برای ایالات متحده باشد.

 

4.

حمله تروریستی داخلی

 

امریکا در سالهای حضور اوباما در کاخ سفید هدف حمله تروریستی قرار نگرفته است. این دولت چندین عملیات تروریستی را ناکام گذاشت که آخرین انها از جانب یک تروریست در یمن بود. اوباما با استفاده از جنگنده های بدون سرنشین و کشتن اسامه بن لادن تا حد بسیار زیادی توانست موفقیت هایی در حوزه مبارزه با تروریسم را از آن خود کند. با اینهمه حمله ای به خاک آمریکا می تواند تمام اعتبار به ست آمده اوباما در این حوزه را زیر سوال برده و توجه عمومی و البته دغدغه مردمی را باز به سمت امنیت داخلی بکشاند. این سناریو نیز چندان دور از دسترس نیست. در جریان انتخابات سال 2004 میلادی بحث امنیت داخلی و ارتباط آن با سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل به یکی از اصلی ترین دغدغه های رای دهندگان شد.

 

5.

سورپرایز اکتبر

 

اکتبر غافلگیر کننده! گاهی اوقات نمی دانیم قرار است در دقیقه نود کدام ماجرا نتیجه انتخابات را تغییر دهد. سورپرایز اکتبر عبارتی است که سابقه آن به 1972 بازمی گردد. در آن تاریخ هنری کسینجر مشاور امنیت ملی بود و تنها دو هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات اعلام کرد که صلح در ویتنام قابل دسترسی و البته نزدیک است. این جمله به خودی خود توانست منجر به پیروزی ریچارد نیکسون در انتخابات شود.  در انتخاابت 1980 نییز کمپین رونالد ریگان نگران بود که مبادا جیمی کارتر بتواند در دقیقه نود گروگان های امریکایی را از ایران آزاد کند. در نهایت گروگان ها درست ساعتی پس از سوگند آقای ریگان آزاد شدند. در 2004 هم یک نوار ویدیوئی منتسب به رهبر القاعده اسامه بن لادن سناتور جان کری را خانه نشین کرد و منجر به پیروزی مجدد جورج بوش پسر شد. نوامبر که از راه برسد هراتفاقی از ناامنی در افغانستان تا افزایش خشونت در سوریه می تواند نقش سورپرایز را برای انتخابات ریاست جمهوری بازی کند.

 

 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 404
بازدید دیروز : 335
بازدید هفته : 739
بازدید ماه : 2102
بازدید کل : 151883
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1